MyPeppolBox fungeert als toegangspoort tot het Peppol-netwerk. Eenmaal je geregistreerd bent, ontvang je automatisch al jouw e-facturen in een handig overzicht.
Alvorens het account van MyPeppolBox geactiveerd kan worden, hebben wij de identiteitskaart van minstens één van de bestuurders of zaakvoerders nodig.
Vul het contactformulier in om van start te gaan met MyPeppolBox. Na ontvangst van de nodige info en documenten, kan het account geactiveerd worden.
Bij het aanmaken van jouw account op MyPeppolBox, doen wij het nodige om de aansluitingen te voorzien, zodat je snel kan starten met e-facturatie en je je volledig kan focussen op jouw onderneming.
Ja, maar nu nog niet. Vanaf 1 januari 2026 wordt het in België verplicht om e-facturen op te stellen aan btw-plichtige klanten. Het is hierbij belangrijk dat je steeds het Belgische btw-nummer van jouw klant ontvangt. Zonder dat btw-nummer kan een factuur nooit via het Peppol-netwerk verzonden worden.
Factureer je enkel aan niet btw-plichtigen (vb. particulieren of medische sector)? Dan moet je geen gebruik maken van het Peppol-netwerk om e-facturen te verzenden.
Opgelet: je bent in dit geval wel verplicht om inkomende e-facturen te kunnen ontvangen. Daarvoor zal je je dus wel moeten aansluiten bij het Peppol-netwerk.
Als je onder de Peppol-regelgeving valt, heb je helaas geen keuze. Je zal verplicht e-facturen moeten opmaken vanaf 1 januari 2026. Doe je dit niet, riskeer je forse boetes, al is nog niet gekend hoeveel deze zullen bedragen.
Laat je niet verrassen en start nu met Peppol. Maak je account aan, test de factuurontvangst en krijg het opmaken van verkoopfacturen in MyPeppolBox in de vingers. Zo ben je helemaal klaar tegen de verplichtingsdatum.
Je kan de handleiding hier eenvoudig downloaden.
MyPeppolBox voorziet geen automatische koppeling naar externe boekhoudkantoren. Je kan de e-facturen eenvoudig downloaden uit MyPeppolBox en zo aan jouw boekhouder bezorgen. Download de handleiding voor meer info.
Zeker en vast niet. Het doel van e-facturatie is om op een uniforme wijze facturen te verzenden en te ontvangen in digitale vorm. Door die uniformisering kunnen de e-facturen gebruikt worden in ieder boekhoudprogramma. Je kan dus volledig onafhankelijk en zonder zorgen de keuze maken om je eigen administratie te beheren.
Na registratie en activatie van je Peppol-account, ontvang je een factuur voor de betaling van het abonnement. Die factuur komt automatisch in MyPeppolBox terecht, zodat je meteen de werking van de toepassing kan bekijken.
Nadien zal de facturatie van het abonnement jaarlijks gebeuren.
Peppol staat voor Pan-European Public Procurement Online. Het is een beveiligd netwerk van servers en computers dat speciaal ontworpen is om facturen in een vooraf bepaalde structuur en digitale vorm door te sturen. Initieel is dit netwerk opgericht voor het versturen van digitale facturen aan de (Europese) overheid.
Een Access Point zorgt ervoor dat jouw onderneming toegang zal krijgen tot het Peppol-netwerk via een éénmalige registratie. Via het Peppol-netwerk worden facturen digitaal en beveiligd verstuurd van het ene Access Point naar het andere. Dit Access Point zal op zijn beurt het bericht versturen naar de uiteindelijke ontvanger van de factuur.
Opgelet: je kan maar bij één Access Point tegelijk registreren. MyPeppolBox zorgt momenteel voor een registratie bij het Access Point van Ibanity (onderdeel van Wolters Kluwer). Zo hoef je jouw geen zorgen te maken over de administratie rond Peppol, en kan je focussen op het opstellen van verkoopfacturen.
Een serviceprovider houdt zich bezig met het weergeven, downloaden, enz. van de e-facturen zelf. Hij verschilt hierin met een Access Point, dat enkel instaat voor het ontvangen, controleren en verzenden van de factuurbestanden.
Je kan het vergelijken met de briefpost. Je verstuurde een factuur via de post, die de factuur in de postbus van de klant afleverde. In dit voorbeeld fungeert de post als serviceprovider en dient de postbus als een Access Point van de ontvanger.
Wat de serviceprovider juist doet, hangt af van het aan- of verkoopproces:
– Aankoopproces: de serviceprovider zorgt voor de laatste stap in het afleveringsproces bij het ontvangen van facturen. Hij verzamelt de bestanden en zet deze door naar de betreffende onderneming voor verdere verwerking
– Verkoopproces: de serviceprovider zorgt voor de eerste stap bij het verzenden van facturen. Hij is de tussenschakel en maakt een eenvoudige verzending mogelijk.
MyPeppolBox zal optreden als Peppol Service Provider voor jouw onderneming.
Nog vragen over Peppol?